الارشيف / صحة

9 نصايح جمالية فعالة محتاجة تجربيهم

البحث عن المظهر المثالي ممكن يكون امر متعب ، والنصايح والحيل الجمالية كتير جدا ومش بتخلص ، في بعضها فعال والبعض لا ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 7 نصايح جمالية فعالة محتاجة تجربيهم.

نصايح جمالية:

1- جربي اختبار قرصة تحت العين لعلاج الهالات السودا:

الاختبار ده هيساعدك تحددي العلاج المناسب لعلاج الهالات السودا تحت العين ، ببساطة اضغطي على الجلد الناعم اللي تحت العين ، لو الجلد المقروص اتحول للون الابيض واللون الغامق اختفى ، ده معناه ان جلدك رقيق اوي ، وفي الحالة دي انتي محتاجة كريم فيتامين سي للعين لازالة الهالات السودا.

اما لو جلدك المقروص فضل غامق زي ما هو ، فانتي هنا محتاجة حاجة لظبط تلون بشرتك ، جربي استخدام كريم ريتينول للعين لعلاج الهالات السودا.

نصايح جمالية

2- افركي شفايفك بالفرشة:

جربي استخدام فرشة الاسنان لتقشير شفايفك ، هتساعد ان الشفايف يبقى شكلها صحي اكتر وافتح من خلال التخلص من خلايا الجلد الميت المتراكمة ، وبدل ما تبقى شفايفك متشققة وجافة ولونها غامق ، هتتحول لملمس ناعم وطري ولون وردي طبيعي.

3- طريقة الضغط لترطيب بشرتك بعمق:

الضغط او طريقة ال Slugging ، هي ترطيب الجلد بشكل عميق باستخدام الكريمات او الزيوت سواء للبشرة او الشعر ، والطريقة دي هتخلي بشرتك ناعمة زي بشرة الاطفال ، اول حاجة هتحتاجي لغسل بشرتك ، بعدها حطي المرطب على البشرة وهي مبللة ، وبعدها حطي كيس بلاستيك على البشرة لحبس الرطوبة.

وضع الكيس على بشرتك فوق المرطب ، هيمنع الرطوبة من التسرب من الجلد ، وده معناه انه هيساعد ان المرطب يتغلغل جوه البشرة ، يعني بشرتك هتمتص رطوبة اكتر من المعتاد ، وده هيخليها مترطبة بعمق.

4- تدليك الغدد الليمفاوية لتقليل انتفاخ الوجه:

العقد الليمفاوية في اجسامنا ممكن يتخزن فيها كمية كبيرة من الماية لو ما اتخلصناش منها بشكل صح ، وده هيخلي شكل وشك منتفخ ، عشان كده لو انتي دايما بتلاحظي ان وشك منتفخ ، دي ممكن تكون علامة على احتباس الماية وان العقد الليمفاوية تحت الابطين مش بتتفرغ بشكل صح ، وعشان تتخلصي من المشكلة دي ، ببساطة اعملي تدليك للوجه والرقبة لحد الابطين ، بداية من الوجه واستمري في النزول لتحت.

5- اتخلصي من الدمل بزيت الخروع:

دمل الجفن عبارة عن عدوى ناتجة عن انسداد القنوات الزيتية في الجفن ، واللي ممكن يحصل غالبا بسبب تراكم الزيوت والاوساخ مع مرور الوقت ، وعشان تتخلصي من دمل العين ، حطي شوية من زي الخروع عليه باستخدام عود قطن ، بعد كام يوم هتلاحظي ان الدمل بدأ حجمه يصغر وان الاحمرار والتورم قل.

وده هيحصل لان زيت الخروع  فعال جدا ضد الالتهابات البكتيرية ، زي دمل الجفن ، واظهرت الابحاث انه بالفعل بعد استخدام زيت الخروع على العيون المصابة العدوى بتبدأ تقل.

6- عالجي حب الشباب بجل الكبريت:

جل الكبريت يعتبر طريقة فعالة للتخلص من حب الشباب ، وهي تقنية تم استخدامها من قديم الزمان الملكة كليوباترا كانت بتستخدمها ، وده لانه بيحتوي على خصائص مضادة للبكتيريا اللي بتساعد على ازالة حب الشباب ، وكمان الوردية ، وتقدري تستخدمي الجل او الكريم ، او حتى غسول الكبريت.

7- زودي من نمو الشعر بماية الروزماري:

ماية الروزماري او اكليل الجبل مش بس بتساعد على تحفيز نمو الشعر ، ولكن كمان ممكن تقلل من قشرة الراس ، والدراسات اثبتت ان زيت اكليل الجبل ليه نفس فعالية علاج نمو الشعر مينوكسيديل (روجين) كل اللي هتعملي هاتي اعواد الروزماري واغليها في الماية لمدة 20 دقيقة ، بعدها صبي الماية في ازازة ببخاخ وخزنيها في التلاجة لمدة اسبوع واحد بس ، ورشي منها على جذور الشعر مرة واحدة كل يوم.

8- دلكي عضلة ال platysma لشد الوجه:

عضلة ال platysma ممكن نعتبرها هي عضلة الشباب لان الحفاظ عليها صحية هيساعد ان بشرتك تبقى مشدودة وشكلها شباب ، العضلة دي بتربط الجزي السفلي من الوجه بالصدر ولما بتتوتر وبتتقلص مع مرور الوقت بتحسب بتسحب الهيكل السفلي للوجه لتحت بالكامل ، وهنا بتظهر علامات الشيخوخة والتجاعيد وترهل الجلد لتحت.

لتدليك العضلة دي للحفاظ على قوتها ، حركي الجلد لفوق في اقسام من خلال قرص اي جلد رخو او مترهل ورفعه لفوق ناحية الرقبة ، الانتظام على الطريقة دي هيساعد بشكل كبير على منع الشيخوخة المبكرة لانها هتزود من زيادة تدفق الدم للمنطقة ، وده بدوره هيزود من انتاج الكولاجين.

9- اشربي ماية بذور الكزبرة لتقليل الانتفاخ:

اظهرت الدراسات ان مستخلص بذور الكزبرة ممكن انه يحسن من صحة الامعاء ويحسن من صحة الجهاز الهضمي ، وبذور الكزبرة مفيدة كمان في تقليل الانتفاخ ، لان الانتفاخ يعتبر علامة على وجود نظام هضمي غير صحي والغازات بتبقى محبوسة في المعدة ، وعشان تتخلصي من الاحساس المزعج ده ، حاولي تستخدمي بذور الكزبرة اكتر في نظامك الغذائي.

هاتي بعض بذور الكزبرة النية وانقعيها طول الليل في كوباية ماية ، تاني يوم الصبح ، صفي البذور واشربي الماية بتاعتها ، ده هيساعد جسمك على هضم الاكل بشكل افضل ، وبالتالي هيقلل من الانتفاخ.

10 نصايح جمالية دخليهم في روتينك هيفرقوا معاكي

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر 9 نصايح جمالية فعالة محتاجة تجربيهم على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements