الارشيف / صحة

طرق فورية هتخليكي جذابة اكتر

لو عايزة طرق فورية للظهور بمظهر اكتر جاذبية ، يبقى موضوعنا النهاردة ليكي ، سواء كنتي عايزة تحسني من مظهرك وتبقي جذابة لنفسك او عشان تظهري جذابة قدام شخص بتحبيه ، مهما كان السبب ، النهاردة هنقولك طرق هتخليكي جذابة ، مع العلم ان كل النصايح سهلة وبسيطة وسهلة التنفيذ ولكن في نفس الوقت هتعمل فرق كبير في مظهرك.

طرق هتخليكي جذابة:

1- الكعب النيود:

ممكن تكوني سمعتي قبل كده ، ان الكعب بيحسن من شكل مظهرك وبيخليكي تمشي بوضعية اكتر انوثة ، وده اكيد هيخليكي جذابة اكتر ، لكن كمان الكعب النيود هياخدك لمستوى تاني تماما ، لان الكعب النيود هيدي طول ونحافة ونعومة للساقين وفي نفس الوقت هيبقى مناسب مع اي لبس لانه لون محايد وهيمشي مع كل حاجة في دولابك.

طرق هتخليكي جذابة

2- املي فراغات الحواجب:

الحواجب ليها تأثير كبير على الوش لانها بتحدد الملامح ، عشان كده ملء فراغات الحواجب ورسمها بشكل مناسب مهم جدا ، ماتبقاش سميكة اوي ولا رفيعة اوي ، اختاري انسب رسمة حواجب مع شكل وشك.

3- ستايل الشعر:

بعد تصفيف الشعر في طريقة تانية بسيطة ممكن ترفع من مظهرك وتخليه جذاب اكتر ، شوية لمسات اخيرة على شعرك هتعمل فرق كبير في مظهرك العام ، تقدري تختاري ما بين انك ترفعيه او تخليه سايب ، ده بيرجع لك انتي.

خدعة لتصفيف الشعر لمظهر جذاب اكتر: اعملي شعرك ديل حصان ، تقدري تعمليه ديل حصان عالي او متوسط الارتفاع ، ولكن المهم انك هو مؤخرة الرقبة ، اتأكدي ان الشعر حوالين منطقة الرقبة مش فضفاض اوي ، لميه كويس ، وطلعي كام خصلة شعر على الجبهة.

4- خدعة الايلاينر والرموش:

الحيلة انك تخلي رموشك تبان اطول واكتر كثافة ، ارسمي خط على خط الماء العلوي باستخدام قلم تحديد العيون المتصمم مخصوص لخط الماء بتاع العين ، خط الكحل هيغمق منطقة الخط المائي وده هيخلي الرموش تبان كثيفة اكتر.

5- سيبي تليفونك:

هي حاجة مش في مظهرك ولكن في الحقيقة هي مؤثرة ، الاشخاص اللي دايما بيلعبوا في تليفوناتهم مش جذابين ، لانه ببساطة مين هيبقى عايز يتفاعل معاكي لو طول الوقت مركزة في شاشة تليفونك ، كل ما تخرجي سواء في مطعم او مول او في اي مكان حاولي تقفلي تليفونك ، حاولي انك تحسي بمحيطك وتتفاعلي مع الناس اللي حواليكي ، خليكي حاضرة هيرتفع مستوى جاذبيتك.

6- حطي روج:

القليل من اللون على شفايفك هيعمل فرق كبير ، لو عايزة تبقي جذابة اكتر ، فتلوين شفايفك ضروري ، ولو انتي من الاشخاص اللي بيحبوا تحافظي على شفايفك طبيعية ، جربي الروج المصنوع من مكونات طبيعية.

7- حطي برفيوم:

البرفيوم مش حاجة مرئية في مظهرك ولكن الريحة ليها تأثير قوي جدا وهتخليكي تسيبي انطباع عند اي حد يشوفك وهتخليكي جذابة اكتر ، اختاري برفيوم مميز ويعبر عن شخصيتك.

8- حافظي على ضوافرك:

مظهر الضوافر مهم جدا ، ومش شرط تروحي لصالون متخصص للعناية بالضوافر ، لكن تقدري تحافظي على ضوافرك صحية في البيت بالعناية ، واختيار مانيكير بلون مناسب ، ومهما كان لون المانيكير سواء نيود او فرنش او لون فاقع ، مادام ضوافرك نضيفة وصحية ده هيرفع من مستوى جاذبيتك وجمالك.

9- وضعية الضهر المناسبة:

وضعية الضهر مهمة جدا ، كتير مننا مش بياخد باله من لغة جسده لكن الحقيقة هي مؤثرة جدا في مظهرك ، عشان كده بننصحك تحافظي على ضهرك مستقيم ده هيخليكي جذابة اكتر وهيجذب ليكي اللي حواليكي.

10- الاحساس باللي حواليكي:

مافيش حاجة اكتر جاذبية من شخص بيفكر في اللي حواليه وبيحس بمشاعر الناس ، عشان كده انك تعملي حاجة لحد ويبقى ليكي مواقف لطيفة مع اللي حواليكي هيخليكي تحبي نفسك اكتر وهيزود من جاذبيتك.

11- ميلي راسك للجنب:

حركة ميل الراس للجنب هي حركة بسيطة جدا ولكن ليها تأثير ، وبترفع مظهرك وبتزود من جاذبيتك ، تسريحة الشعر على جنب واحد مع ميل الراس ليه دور في الرفع من مظهرك ، ولكن اكيد ماتعمليش الحركة دي طول الوقت ، ولكن اعمليها في التوقيت اللي عايزة تلفتي فيه نظر شخص معين او في لحظة عايزة تظهري فيها بشكل جذاب اكتر.

12- ابتسمي:

الاشخاص المبتسمين دايما بيكونوا اكتر جاذبية ، لان اظهار مشاعرك الصادقة اتجاه اللي حواليكي هيخليهم منجذبين ليكي.

13- اظهري ثقتك:

الثقة هي اكيد من اكتر الحاجات جاذبية لاي شخص ، خلي راسك مستقيمة ، بصي في عيون اللي بيكلمك ، اتكلمي بثقة ، كل ده هيخلي جمالك الداخلي يظهر وده هيجذب الناس ليكي ، لانه ازاي الناس ممكن تنجذب ليكي لو دايما باصه للارض وبتتجنبي تبصي في عين اللي بيكلمك وماعندكيش ثقة في نفسك.

ممكن يكون الموضوع مش سهل لاشخاص كتير ، لكن حاولي تتحدي نفسك وتبقي واثقة من نفسك ، مع التدريب والوقت هتوصلي للثقة في النفس.

7 طرق هتخليكي شخصية ملفتة وتسيبي بصمة في اي مكان

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر طرق فورية هتخليكي جذابة اكتر على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements