الارشيف / صحة

طرق التخلص من كلور حمام السباحة من شعرك

في الصيف كتير مننا بيحب ينزل حمام  السباحة ، ولكن للاسف انه مضر بالبشرة والشعر ، وخصوصا الشعر لان معظم حمامات السباحة بتحتوي على كلور وهو مادة كيميائية ممكن تسبب تلف الشعر وبهتان لونه ، ولكن لحسن الحظ ان في طرق لمنع المشكلات دي ، وكمان استعادة صحة الشعر لو حصل له اي ضرر ، وده اللي هنتعرف عليه في السطور الجاية مع بعض ، هنشارك معاكم طرق ازالة الكلور من شعرك وحمايته من الضرر.

اضرار الكلور على الشعر:

الكلور بيستخدم في حمامات السباحة لضمان ان الماية تبقى آمنه وخالية من الجراثيم ، الا انه بيسبب ضرر لبشرتنا وشعرنا ، ولان الكلور يعتبر مادة مبيضة ، فبيغير الميلانين الطبيعي وصبغة الشعر وبيأثر على لونه ، وبشكل محدد اكتر ، ان الشعر لما بيتفاعل مع المعادن اللي موجودة في الماية والنحاس بشكل خاص ، ممكن يسبب لون اخضر على الشعر ، والكلور ممكن يسبب تغيرات في اي لون شعر ، الا انه تأثيره اكبر على اللون الاشقر والوان الشعر الفاتحة.

كمان الكلور بيكسر الطبقة الخارجية من جذع الشجرة ، وده بدوره بيسبب جفاف وهشاشة الشعر وبيزود من احتمالية تغيير لونه ، كمان الكلور بيزيل الزيوت الطبيعية للشعر اللي بتديه اللمعان وبترطبه.

طرق ازالة الكلور من شعرك

ازاي تمنعي الكلور من الدخول في الشعر:

بطبيعة الحال ان الوقاية خيري من العلاج ، عشان كده بننصحك انك تبدأي بتجربة اي طريقة وقائية من دي لحماية شعرك من الكلور.

1- البسي قبعة سباحة:

من اسهل الطرق لحماية الشعر ، هو لبس قبعة سباحة لعمل حاجز بين شعرك والكلور.

2- بلي شعرك قبل السباحة:

لو مش عايزة تلبسي قبعة سباحة ، بلي شعرك بالماية العادية قبل ما تنزلي حمام السباحة ، لان الماية العادية هتشغل مساحة في الشعر ، وهتملى مسامية الشعر وهتمنع امتصاص الكلور.

3- استخدمي زيت جوز الهند او Leave-in Conditioner:

رغم ان الماية لوحدها هتساعد على حماية الشعر ، الا انك ممكن تعملي حاجز وقائي زيادة عن طريق تطبيق كمية بسيطة من زيت جوز الهند على الشعر ، لان زيت جوز الهند بشكل خاص هو جزيء زيت اكبر من انواع الزيوت التانية ، وبالتالي هيفضل على سطح الشعر وهيعمل حاجز بين الشعر والكلور.

لو مش عايزة تستخدمي زيت جوز الهند ممكن تستخدمي Leave-in Conditioner اللي مش بس هيحمي الشعر من الكلور ولكن كمان هيوفر حماية اضافية من الاشعة فوق البنفسجية.

طرق ازالة الكلور من شعرك:

لو معملتيش اي حاجة من اللي قولناها فوق وبالفعل شعرك اتعرض للكلور ، او حتى عملتي النصايح اللي قولناها ، كمان خطوات العناية اللي هنقولها تقدري تعمليها للعناية بالشعر.

1- اغسلي شعرك مباشرة بعد السباحة:

كل ما اتخلصتي من الكلور بشكل اسرع هيكون افضل ، مجرد ما تخرجي من حمام السباحة اغسلي شعرك مباشرة ، ولو انتي دهنتي شعرك بزيت جوز الهند قبل السباحة ، امسحي شعرك بفوطة واغسليه بالشامبو من غير ما تبليه قبلها بالماية ، لان الزيت بيبقى متركز على الشعر مع الكلور واضافة الماية قبل الشامبو هيخلي من الصعب ازالة الكلور والزيت من الشعر.

واتأكدي من غسيل الشعر كويس ، لان الكلور بيسبب جفاف فروة الراس والشعر ، عشان كده لازم تتأكدي من شطف فروة الراس كويس وتدليكها اثناء الغسيل لتوزيع الزيوت الطبيعية على فروة الراس.

2- اختاري الشامبو المناسب:

لو حسيتي ان لون شعرك اتغير او حصل جفاف للشعر ، استخدمي شامبو مرطب خالي من الكبريتات ، زي هيربل اسنسز ، غير كده ممكن تستخدمي تركيبة شامبو منقية ومطهرة للشعر.

3- اعملي ماسك للشعر:

بعد تعرض الشعر لماية حمام السباحة ، بننصحك تستخدمي ماسك مرطب ومرمم للشعر للتخلص من آثار جفاف الكلور ، والخطوة دي مهمة بشكل خاص لو انتي استخدمتي شامبو منقي لانه التركيبة دي بتسبب جفاف الشعر شوية.

4- اعملي علاج لتنقية الشعر:

لو كل اللي احنا قولناه ماجبش نتيجة معاكي ومحتاجة حاجة اقوى ، بننصحك تروحي مركز عناية بالشعر تعملي علاج لتنقية الشعر وازالة الكلور المتراكم.

4 مكونات طبيعية للعناية بالشعر للحصول على شعر صحي

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر طرق التخلص من كلور حمام السباحة من شعرك على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements