الارشيف / صحة

طريقة عمل فطيرة التفاح

فطيرة التفاح من الذ وصفات الحلويات اللي ممكن تجربوها ، والوصفة دي هنستخدم فيها نوعين تفاح ، التفاح الاخضر عشان يدي نعومة وحموضة للطعم ، والتفاح الاحمر مع لون اصفر بسيط عشان بيدي طعم مسكر وقوام جوسي للوصفة ، بالاضافة للتوابل اللي بتضيف للنكهة ، تعالوا نشوف مع بعض الطريقة بالخطوات والفيديو.

طريقة عمل فطيرة التفاح:

مكونات الحشو:

– 7 – 8 حبات تفاح ، مكس ما بين التفاح الاخضر والاحمر.

– ½ عود قرفة.

– 1 عود قرنفل.

– 1 يانسون نجمي.

– قشر ليمونة مبشورة.

– 3 معالق كبير نشا.

– 115 جرام سكر بني او سكر ابيض.

– 100 جرام زبدة طرية.

– 1 بيضة.

مكونات الطبقة المقرمشة:

– 3 كوبايات دقيق.

– 1 معلقة صغير ملح.

– 1 معلقة كبيرة سكر.

– 200 جرام زبدة باردة.

– ½ كوباية ماية متلجة.

طريقة فطيرة التفاح

طريقة التحضير:

1- لتحضير طبقة العجينة المقرمشة ، حطي الدقيق في محضر الطعام ، وضيفي له السكر والملح واضربيهم مع بعض لخلط المكونات الجافة.

2- قطعي الزبدة لقطع صغيرة وضيفيها للمكونات  الجافة واضربيهم مع بعض حوالي 8 – 12 مرة (ملمس الخليط المفروض يكون زي الرمل الخشن) المزيج الخشن هيديكي قرمشة اكتر.

3- انقلي المزيج لطبق كبير ، وضيفي له الماية المتلجة بالتدريج بمقدار معلقة كبيرة كل مرة وانتي بتخلطي ببطء بمعلقة ناعمة ، افضلي ضيفي الماية لحد ما العجينة تتلم معاكي وتبقى متماسكة.

4- شكلي العجينة على شكل كورة ، وافرديها شوية بايدك ، وغطيها بغلاف بلاستيك ، ودخليها التلاجة ساعتين على الاقل ، والافضل كمان من 4 ساعات لحد ليلة كاملة للحصول على افضل النتايج.

5- اثناء ما العجينة في التلاجة هنحضر الحشو ، في طاسة على نار عالية من غير اي دهون ، ضيفي اليانسون, القرنفل, القرفة حمصيهم ، وبعدين اطحنيهم في الهون او في الخلاط.

6- في طبق كبير ضيفي السكر, البهارات المطحونة ، واخلطيهم كويس وسيبيهم على جنب.

7- قشري التفاح وقطعيه شرايح بسمك متوسط ، حطي شرايح التفاح في مزيج السكر والتوابل ، وقلبيهم كويس بحيث كل قطع التفاح تتغطي بالخليط.

8- في طاسة على نار متوسطة حطي الزبدة وبمجرد ما تسيح حطي شرايح التفاح وسيبيه على النار لحد ما يطرى ولكن يبقى لسه متماسك شوية مش مهري ، ضيفي قشر الليمون المبشور ، على طبق حطي مصفى وصفي عليها التفاح هيخرج العصير بتاعه سيبيه يبرد.

9- طلعي العجينة اللي حضرناها من التلاجة ، رشي الرخامة بالدقيق ، خدي نص العجينة وافرديها ، لفيها على النشابة وافرديها في الصينية ، بحيث تكون اطراف العجينة خارجة بره الصينية ، وباستخدام مقص او سكينة ، قصي العجينة الزيادة ، وحطيها مع باقي العجينة اللي عندك لعمل وش الفطيرة.

10- في طبق صغير اكسري بيضة واخفقيها ، وباستخدام فرشة ادهني حروف العجينة.

11- هاتي عصير التفاح اللي احنا صفناه ، ضيفي له النشا ، وقلبيهم مع بعض باستخدام مضرب سلك يدوي لحد ما الكتل كلها تختفي ، وبعدين ضيفي قطع التفاح للخليط وامزجيهم مع بعض كويس.

12- وزعي خليط التفاح على العجينة بشكل متساوي.

13- عشان نعمل وش العجينة ، هاتي العجينة الباقية عندك ، افرديها وقطيعها باستخدام قطاعة البيتزا او بالسكينة شرايح سميكة وطويلة اكبر شوية من حجم الصينية ، وابدأي حطي الشرايط بالطول على الوش فوق الحشو وسيبي بينهم مسافات ، وارجعي حطي شرايط تاني بالعرض ، بحيث الوش يبقى على شكل شبكة مغطية وش الصينية كله ، بعدها ساوي الحروف وقصي زيادات العجينة ، واتنيها تحت حروف العجينة اللي تحت الحشو ، وادهني الوش بالبيض.

14- دخلي الصينية في فرن سخنة على درجة حرارة 180 درجة مئوية ، لمدة 60 دقيقة.

15- بمجرد ما تستوي والعجينة تاخد لون دهبي ، خرجيها من الفرن وسيبيها تبرد شوية ، وقدميها دافية مع الكريمة او الايس كريم.

طريقة العجينة بالفيديو:

طريقة الحشو بالفيديو:

طريقة عمل المارشميلو في البيت بأسهل طريقة

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر طريقة عمل فطيرة التفاح على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements