الارشيف / صحة

ازاي تمنعي تساقط الشعر اثناء فقدان الوزن

تساقط الشعر الناتج عن فقدان الوزن يرجع لحالة معروفة باسم التساقط الكربي ، عادة في الظروف العادية الشعر بينمو بمقدار ½ بوصة شهريا لمدة سنتين تقريبا ، وبعدين بيدخل في مرحلة الراحة وفي نهاية مرحلة الراحة ، الشعر القديم بيتساقط عشان يدي مجال لنمو الشعر الجديد ، وغالبا 10% من الشعر هي اللي بتدخل في مرحلة الراحة ، ولكن نتيجة للاجهاد الجسدي والعاطفي الناتج عن اتباع نظام غذائي لفقدان الوزن ده بيأدي لدخول نسبة شعر اكتر من المعتاد في مرحلة الراحة ، وتساقطه عند ظهور شعر جديد ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على نصايح هتساعدك على منع تساقط الشعر اثناء فقدان الوزن.

منع تساقط الشعر اثناء فقدان الوزن:

– الخطوة 1:

اتأكدي من اكل كمية كافية من السعرات الحرارية ، في حين انك محتاجة تقللي من السعرات الحرارية لفقدان الوزن ، الا انه التقليل زيادة عن اللزوم هيسبب تساقط الشعر لان الجسم مش هيبقى فيه طاقة كافية لدعم نمو الشعر ، وعشان تعرفي السعرات الحرارية اليومية اللي انتي محتاجاها اضربي الوزن اللي انتي عايزة توصلي له في 10 للحصول على الحد اليومي من السعرات الحرارية.

منع تساقط الشعر اثناء فقدان الوزن

– الخطوة 2:

كلي كمية كافية من البروتين ، لان البروتين مكون رئيسي للشعر ، واحتياجات البروتين بتعتمد على عوامل فردية يعني كل جسم بيحتاج كمية بروتين بتختلف عن التاني ، زي وزن الجسم ومستويات النشاط اليومي ، بننصحك تستخدمي حاسبة البروتين لتحديد كمية البروتين اللي محتاجها جسمك يوميا.

حاسبة البروتين

حاسبة البروتين

– الخطوة 3:

دخلي الحبوب الكاملة, الفواكة, الخضروات في نظامك الغذائي ، الحبوب الكاملة بتحتوي على الحديد اللي نقصه يعتبر عامل رئيسي في تساقط الشعر ، الفواكة والخضروات بتحتوي على فيتامينات A,C, E بالاضافة للزنك واللي كلها بتساهم في نمو الشعر.

– الخطوة 4:

تناول المكملات الغذائية ، زي الفيتامينات المتعددة اللي بتحتوي على 100% على الاقل من الكمية الموصي بيها يوميا من كل الفيتامينات والمعادن اللي محتاجها الجسم.

– الخطوة 5:

اوزني نفسك مرة واحدة في الاسبوع عشان تشوفي وصلتي لفين ، والمفروض ماتنزليش اكتر من كيلو واحد في الاسبوع لخسارة الوزن بشكل صحي ، لو بتخسري وزن اكتر من المعدل ده ، ممكن تبقي معرضة لخطر تساقط الشعر.

سحر البصل في علاج تساقط الشعر

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر ازاي تمنعي تساقط الشعر اثناء فقدان الوزن على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements