الارشيف / صحة

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

في بنات كتير ممكن تكون بتتردد في وضع الروج الغامق ، اولا لانه ممكن يتلطخ على الاسنان خصوصا لو من الانواع الثابتة ، عايز شفايف تكون مترطبة كويس جدا لانه ممكن يظهر تشققات وجفاف الشفايف ، بالاضافة انك ممكن تكوني مش بتعرفي تنسقي معاه باقي الوان المكياج وبتخافي اللوك يطلع غامق اوي او مبالغ فيه ، عشان كده النهاردة من خلال موضوعنا هنساعدك  في المهمة دي ، وهنشارك معاكم نصايح لوضع الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي.

نصايح لوضع الروج الغامق:

1- ابدأي باستخدام قلم تحديد الشفايف:

اول حاجة ضروري استخدام قلم تحديد الشفايف لما تيجي تحطي روج بلون غامق ، لانه ليه هدف مزدوج اولا ملء الشفايف كلها بقلم التحديد هيساعد على عمل قاعدة جيدة للون الشفايف وهيثبت الروج اكتر ، كمان الوان الروج الغامقة بتتناقض مع الجلد اللي حواليها عشان كده التحديد مهم عشان تعملي حواف واضحة ونضيفة ، وما تحطيش قلم تحديد الشفايف بعد الروج لانه مش هيمنع الروج يخرج بره حدود الشفايف.

نصايح لوضع الروج الغامق

2- اختاري روج مات او كريمي:

مع الوان الروج الغامقة اختاري يكون مات وكريمي ، ده هيخلي الشكل النهائي للشفايف حلو.

3- الروج الغامق هيطلع شكله احلى مع الحد الادنى من مكياج العيون:

عشان تتجنبي اللوك المبالغ فيه ، وازني بين مظهر مكياجك بالكامل ، وبالتالي الروج الغامق هيطلع بشكل افضل مع حواجب متحددة ومرسومة كويس وحد ادنى من مكياج العيون والخدود الناعمة ، خلي شفايفك تكون هي محور اللوك بتاعك ، واستخدمي مكياج عيون بألوان محايدة.

4- الروج الغامق مع الوان ايشادو جريئة هيعمل لوك دراماتيكي:

ممكن تستخدمي الروج الغامق مع ايشادو بألوان جريئة جليتر لو عايزة تعملي لوك دراماتيكي لمناسبة معينة ، لان قوة المكياج الحقيقية هي في الفم والعيون هما اللي بيظهروا ملامح الوش كله.

5- البلاشر بيوازن لوك المكياج مع الروج الغامق:

لو حسيتي ان الروج الغامق طافي الوش ، في الحالة دي استخدمي بلاشر او برونزر لاضافة اضاءة للوش وموازنة لوك المكياج كله ، كمان اضافة نقطة من الايشادو المعدني في الزوايا الداخلية للعين هتديكي اضاءة اضافية.

6- اتجنبي الكونتور التقيل:

اتجنبي خطوط الكونتور التقيلة او الهايلايتر مع الروج الغامق ، لان الروج الغامق مع الخطوط التقيلة للكونتور ممكن تبين الخدود نحيفة زيادة عن اللزوم.

شوفي بالصور افكار للوك مكياج مع الروج الغامق:

5 افكار لمكياج يومي طبيعي

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements