الارشيف / صحة

ليه الافضل تاخدي الشاور بالليل؟

دكاترة الجلدية بينصحوا بحمام يومي حوالي من 5  – 10 دقايق ، وفي حين ان كتير من الاشخاص بيفضلوا ياخدو الشاور بتاعهم الصبح ، الا انه البعض بيفضل التخلص من التوتر اليومي بشاور بالليل ، وعلى الرغم من ان وقت الاستحمام بيعتمد على تفضيلاتك الشخصية ، الا انه الاشخاص اللي بيفضلوا ياخدوا الشاور بالليل هيستفادوا اكتر ، فوايد جمالية وصحية ، والنهاردة في بنات حوا هنشارك معاكم فوايد الشاور بالليل على صحتك ومظهرك.

فوايد الشاور بالليل:

1- هيساعدك على النوم اسرع:

الاستحمام المسائي هيريح جسمك وعقلك ، ولما تاخديه في الوقت المناسب هيساعدك كمان على النوم بشكل افضل ، الاستحمام بالماية الدافية قبل النوم ب 90 دقيقة هيساعدك على النوم اسرع بحوالي 10 دقايق من المعتاد ، ده بيحصل لان الماية الدافية بتخفض درجة حرارك جسمك شوية ، وده بدوره بيبعت اشارة لجسمك بأن وقت النوم جيه.

فوايد الشاور بالليل

2- افضل لبشرتك:

الاستحمام قبل النوم ممكن يساعدك على التخلص من حب الشباب ، لان شعرنا بيجمع البكتيريا وتراكم المنتجات على مدار اليوم ، ولما راسك بتلمس المخدة ، كل الشوائب دي بتتنقل لكيس المخدة ، وبعدها لبشرتك ، ولان بشرتنا بتتجدد اثناء النوم ، فالنوم ببشرة نضيفة ومنتعشة معناه ان خلايا الجلد الجديدة هتكون صحية.

3- ممكن يخفف من الحساسية الموسمية:

لو بتعاني من الحساسية الموسمية ، الاستحمام بالليل ممكن يساعدك على تخفيف الاعراض ، الوقت اللي بتقضيه بره البيت ده معناه ان المواد المسببة للحساسية زي حبوب اللقاح والتراب ، هتوصل لجلدك وهدومك ، ولو ما اخدتيش شاور قبل النوم ، الحاجات دي هتتقل لسريرك ، فلو انتي عندك روتين الاستحمام الصبح ، بننصحك تغيري روتينك وتاخدي الشاور بتاعك بالليل بدل الصبح لتجنب اعراض الحساسية.

4- شعرك هيبقى صحي اكتر:

غسل شعرك بالليل قبل ميعاد النوم بوقت كافي هيديكي وقت اكتر ان شعرك ينشف بشكل طبيعي في الهوا ، وده بدوره هيخلي شعرك بيلمع ومرن لفترة اطول ، لانه بيساعد على الاحتفاظ بالرطوبة ، ولكن الصبح وانتي مستعجلة تجفيف الشعر بالسيشوار هيأدي لتلف خصلات الشعر ، وده هيخلي شعرك ضعيف ومعرض للتكسر بسهولة.

5- هيساعد على محاربة التعرق الزايد:

في حين ان الاستحمام الصبح وسيلة للانتعاش قبل ما تبدأي يومك ، الا انه الاستحمام بالليل في الواقع ممكن يساعدك على منع ريحة الجسم ، الحمام البارد قبل النوم هيساعد على منع التعرق الليلي اللي بيعاني منه كتير من الاشخاص.

6- هيمنع تشنجات العضلات:

لو حسيتي بألم في عضلاتك بعد يوم شغل طويل ، الحمام الدافي هيساعدك على تخفيف الالم ، لما الماية الدافية بتلمس الجسم هتساعد على تهدئة توتر العضلات وتعزيز النوم بشكل افضل بالليل ، كمان الحمام الدافي ممكن انه يمنع تشنجات الساق اثناء الليل ، وهي حالة شائعة بتأثر على حوالي 60% من الاشخاص.

قولي لنا بتاخدي الشاور بتاعك الصبح ولا بالليل؟

7 اجزاء في الجسم بتنضفيهم بشكل غلط ، اتعرفي على الطرق الصح

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر ليه الافضل تاخدي الشاور بالليل؟ على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements